Czy przedszkolak może być badaczem?

badania, przedszkole, wychowanie przedszkolne, język angielski

Przedszkolak może być kim tylko zechce, jeśli tylko stworzymy mu odpowiednie warunki.

 

Ostatnio dużo czasu poświęciłam na badania społeczne. Przygotowanie do badań, sondaże diagnostyczne mające na celu rozpoznanie „terenu badawczego”, konstruowanie narzędzi badawczych, zbieranie i analizę danych ilościowych. Te działania zainspirowały mnie do przeprowadzenia zajęć z wykorzystaniem idei zbierania danych na zajęciach z języka angielskiego z przedszkolakami.

W rolę ankieterów wcieliły się dzieci z najstarszej grupy –  sześciolatki. Język zastosowany w badaniach – oczywiście angielski. A cel badań? Poznać preferencje żywieniowe sześciolatków :)i oczywiście ćwiczyć język angielski. Jeśli chodzi o reprezentatywność próby badawczej, pozostawia ona wiele do życzenia, zarówno dobór tendencyjny jak i liczebność mała, ale zabawa świetna, a język angielski w użyciu!

Każdy mógł przez chwilę poczuć się jak prawdziwy badacz zbierający dane 🙂 A przynajmniej – jak prawdziwy ankieter 🙂 To zadanie, w którym dziecko zbiera dane na temat preferencji żywieniowych kolegów i koleżanek ze swojej grupy, uwzględniając płeć. Brzmi dość naukowo, prawda? 😉 Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy, na której zapisuje zebrane informacje, czyli dane. Uwzględnia przy tym płeć badanego i odpowiedzi wpisuje we właściwą rubrykę .

 

 

 

 

 

 

 

Zbierając informacje dzieci zadają sobie wzajemnie pytania:

Do you like apples? Do you like carrots? Do you like milk? Do you like cucumbers? Do you like bananas? Do you like orange juice?

W odpowiedzi ankieter otrzymuje od badanych: Yes, I do. / No, I don’t. Otrzymaną odpowiedź wpisuje we właściwym miejscu na swojej karcie – zaznacza krzyżyk, pionową kreskę lub kropkę, uwzględniając oczywiście czy jest to odpowiedź badanego chłopca czy dziewczynki. W trakcie „zbierania danych” jest mnóstwo ruchu, zaangażowania i co najważniejsze: pytań i odpowiedzi w języku angielskim. Każdy chce jak najlepiej uzupełnić swoją kartę i zebrać informacje od wszystkich obecnych na sali. Kiedy wszyscy przepytają wszystkich – nadchodzi czas na liczenie odpowiedzi. W wyniku tych obliczeń otrzymujemy informacje, czy badani najbardziej lubią marchewki czy banany? Czy więcej badanych woli sok pomarańczowy czy może jednak jabłkowy? To świetne ćwiczenie, w którym uczniowie nie tylko trenują komunikację w języku angielskim, ale także ćwiczą uważność i skrupulatność notując odpowiedzi. A zbieranie danych to nie byle jakie zajęcie – dlatego też satysfakcja ogromna!

Spróbuj!

Karty pracy możesz stworzyć samodzielnie lub skorzystać z gotowych:

research b/w research colour🙂

Polecam też