Spójrz pozytywnie, czyli jak wspierać dziecko w budowaniu dobrostanu

Czas pandemii i edukacji zdalnej odcisnął konkretny ślad w psychice nie tylko dorosłych, ale także dzieci. O najmłodszych myślę tu szczególnie. Mały człowiek gorzej radzi sobie z trudnościami, długotrwałym napięciem, niepewnością, lękiem wynikającym z izolacji. Odbiera też lęk z otoczenia, wyczuwa, niczym  emocjonalny barometr, niepokoje swoich najbliższych.

Powrót uczniów wczesnoszkolnych do szkoły(nie pierwszy w tym roku) to też spory wysiłek emocjonalny. Dla niektórych bardzo wyczekiwany dla innych … niekoniecznie.

Rozmowy przeprowadzone z uczniami klas 1-3 pokazują, że nie wszyscy chcą wracać do szkoły. Rutyna i onlajnowy marazm spowodowały, że dzieciom „coraz mniej się chce”. Ta systuacja pojawia się także u strarszych uczniów, a także u dorosłych pracujących zdalnie.

Czy możemy coś zrobić, aby znów pozytywnie spojrzeć na szkolną codzienność? Czy jest jakieś magiczne lekarstwo na to szarobure nastawienie? Czy znów nauczymy się patrzeć pozytywnie i cieszyć się z prostych rzeczy?

Jedno jest pewne – powrót do normalności to proces. Możemy go, jako nauczyciele i wychowawcy, wspierać! Przyspieszać efektywnymi działaniami. Powrót do normalności w szkole musi uwzględniać rozwój społeczno – emocjonalny dziecka, bo ten bardzo ucierpiał w ostatnim roku.

narzędzia, które pomogą Ci zwiększyć efektywność tego procesu wracania do normalności. Zapraszam do wykonania w ramach zajęć z małymi uczniami pierwszego zadania: „Co dobrego wydarzyło się dzisiaj”.  Na karcie można pisać lub rysować – zadanie jest do wykonania zarówno w pierwszej jak i w trzeciej klasie.

 

To ćwiczenie pozwala zwrócić uwagę na drobne rzeczy w naszej codzienności, które sprawiają nam radość. A z tych małych radości buduje się szczęście. Najważniejsze, aby umieć te dobre momenty zauważyć i docenić. 

To ćwiczenie opisane przez psychologów pozytywnych ma ogromne znaczenie dla postrzegania naszej rzeczywistości. Najlepsze efekty osiągniemy wykonując je codziennie. Na początku na kartce, a potem w myślach, tuż przed snem. Możesz zaproponować dzieciom cały tydzień notowania takich pozytywnych zdarzeń. Pierwsze zadanie najlepiej wykonajcie na zajęciach w grupie. Podzielcie się swoimi „dobrymi momentami”. Karta pracy pomoże zorganizować Ci takie zajęcia. A z czasem pozytywne myśli staną się nawykiem 🙂

Jeszcze będzie pięknie!

Jeśli chcesz ze swoją klasą przeprowadzić więcej takich zajęć wspierających rozwój społeczno-emocjonalny zestaw kart pracy „Moje inteligencje personalne” będzie idealny! 

To aż 23 propozycje na zajęcia wychowawcze. Kupujesz raz, a drukujesz i wykorzystujesz kiedy potrzebujesz.

Do końca maja w promocyjnej cenie.

 

Foto: www.pixabay.com

 

 

Polecam też

More Similar Posts