Właśnie ukazała się książka – workbook: „JA – najbardziej niezwykła opowieść na świecie”. To wyjątkowa propozycja dla przedszkolaków (4+) i ich rodziców. Napisałam i wydałam tę książkę w momencie kończenia pisania pracy doktorskiej. Moje naukowe działania nie wymagały już tak dużo zaangażowania i po pięciu latach mogłam zacząć realizować swoje książkowe marzenie.
Był czas kiedy to Ewelina (graficzka) pracowała nad Dotsami i składem książki, a ja w całości poświęcałam się poprawkom w pracy doktorskiej, potem znów odkładałam doktorat na chwilę, żeby skupić się tylko na książce. Ostatecznie we wrześniu obie prace trafiły we właściwe miejsce: doktorat do recenzji, a książka do drukarni.
Dwa różne projekty, wspólna podstawa
Prowadząc badania naukowe, przyglądałam się roli inteligencji personalnych w funkcjonowaniu ucznia. W szczególności interesowało mnie czy mają one znaczenie dla samoregulacji uczenia się? Ujmując to inaczej: czy wspierają samodzielność dziecka w planowaniu i monitorowaniu własnego uczenia się. Wyniki badań pokazały znaczącą rolę inteligencji intrapersonalnej i interpersonalnej w rozwijaniu samoregulacji uczenia się ucznia klasy czwartej. Pokazały też, jak ważne jest wsparcie osób znaczących (rodziców, opiekunów, nauczycieli czy rówieśników). Wyniki badań i zdobyte doświadczenie wykorzystałam przy tworzeniu książki dla przedszkolaków. Można spokojnie powiedzieć, że workbook JA ma solidną podstawę teoretyczną. Dziecko uzupełniając książkę odpowiada sobie na wiele pytań ze strefy intra i inter. Buduje świadomość własnego JA, analizując swoje mocne strony, przyglądając się swoim preferencjom i możliwościom. W pewien sposób to właśnie z pomocą książki poznaje siebie i uświadamia sobie, kim jest oraz jak funkcjonuje w otoczeniu – wśród rodziny i przyjaciół. Otrzymując wsparcie od osoby znaczącej (np. babci, mamy, dziadka, taty, czy kuzynki) przy uzupełnianiu książki dostaje też bardzo cenny czas na rozmowę i bycie razem z kimś bliskim i lubianym. O uzupełnionych stronach i wykonanych zadaniach może opowiedzieć innej osobie znaczącej (np. cioci, siostrze) i w ten sposób opowiedzieć także o sobie. Ćwiczenia zawarte w książce pomagają budować świadomoś własnego Ja i wspierają rozwój inteligencji personalnych dziecka.
To, co dziecko rozwija na etapie przedszkolnym zaprocentuje w szkole. „Silny personalnie” pierwszoklasista lepiej poradzi sobie z nowymi obowiązkami i trudnościami, które potraktuje jako wyzwanie i poradzi sobie z nimi zdobywając nowe doświadczenie. Książka „JA” to świetna inwestycja w przyszłość!
Dlaczego Dotsy?
W książce od początku do końca towarzyszy nam motyw podróżowania i odkrywania oraz przyjazne Dotsy (Kropki, Kropaski, jak wolicie). Dla mnie, jako że jestem też nauczycielem języka angielskiego, ta nazwa brzmiała najlepiej i chyba zgodzicie się, że bardzo pasuje. Kto wymyślił Dotsy? Oczywiście dzieci. To najczęściej pierwsze rysunki maluchów – „głowobrzuch” połączony z chudymi nogami i ramionami. Do tego wyraźne uśmiechy. Kto z Was nie widział chociaż raz takiego Dotsa? Kto z Was nie narysował takiego Dotsa mając kilka lat? Towarzyszą nam od początku poznawania siebie i swojego otoczenia – tak dzieci rysują mamę, dziadka, koleżankę, siebie… Widzę Dotsy za każdym razem, gdy na zajęciach z przedszkolakami (szczególnie tymi młodszymi) rysujemy. Dlatego też musiały pojawić się w mojej książce! Najważniejsze Dotsy dla mnie narysowały moje córki, Julia i Bianka, kiedy były bardzo małe. Ich Dotsy najczęściej były w podróży – w rakiecie, samolocie lub na koniu 🙂 Dotsy z książki JA podróżują balonem, ale marzą też o poznawaniu dalekich planet i podróży w kosmos. Zresztą sami zobaczcie!
Książka jest do kupienia na www.tyszkowska.edu.pl/sklep