To propozycje zabaw do wykorzystania nie tylko dla nauczycieli, ale też dla rodziców maluchów. Wspólna zabawa z dzieckiem w zgadywanie w języku angielskim to idealna okazja do nauki.
Niespodzianka!
Dzieci lubią niespodzianki, zagadki i sekrety. Wiąże się to z dziecięcą ciekawością. Wkraczając w ten obszar wzbudzamy zainteresowanie dziecka. Wyobraź sobie sytuację, w której mówisz: „Zobacz, mam magiczne pudełko. Słyszysz? Tam w środku coś szeleści. Ciekawe, co to może być.” Jak myślisz, czy jakiś przedszkolak powie, że nie interesuje go, co ukryło się w środku? Oczywiście zdarzają się przypadki, że foch, przekora lub chwilowy smutek przytrzyma na chwilę dziecięcą ciekawość, ale tylko na chwilę. Jak tylko znikną czarne chmury nad maluchem – będzie chciał poznać tajemnice magicznego pudełka. Tę ciekawość warto wykorzystać na zajęciach językowych, albo w trakcie zabaw z językiem angielskim w domu. Dziecko prowadzone ciekawością będzie zainteresowane i skoncentrowane. To idealny moment dla uczenia się.
My magic box
Wszystko, co opiszesz słowem „magic” zyskuje wśród young learnersów na wartości. Może to trochę chwyt marketingowy, ale jeśli czyni tyle dobra dla nauczania, to dlaczego nie skorzystać? W pudełku można zgromadzić figurki zwierząt, plastikowe produkty spożywcze, a w ostateczności małe obrazki. Jednak trójwymiarowe przedmioty są najlepsze. Wyjmując po kolei przedmioty z pudełka, stopniujesz napięcie (jak w dobrym filmie) i dajesz możliwość skupienia się tylko na jednym przedmiocie, który dzieci widzą. Inne przedmioty nie rozpraszają uwagi. Jest wtedy czas, aby usłyszeć i powtórzyć nowe słowo w języku angielskim. To dobre ćwiczenie, gdy wprowadzamy nowe słownictwo lub powtarzamy i podsumowujemy dział. Przed prezentacją nowego przedmiotu poczekaj na pytanie od dzieci: „What’s in your box?” dopiero wtedy pokaż. Po prezentacji każde dziecko może wziąć do rąk przedmiot z pudełka i powtórzyć jego nazwę lub użyć w wyrażeniu np. Good morning, teddy bear! / How are you, elephant? / I have got a cat. Siedząc w kręgu dzieci mogą podawać sobie przedmiot z rąk do rąk i powtarzać wyrażenie, tak aby każdy miał okazje wypowiedzieć nowe słowo na głos. Zamiast „magic box” może być także „magic bag”.
What’s in my bag?
To ćwiczenie wiąże się z poznawaniem przez dotyk. W torbie umieszczamy pluszowe zabawki, samochody, lalki, piłeczki czy figurki. Dzieci rozpoznają zabawki po dotyku i dopiero kiedy mają pewność, co to jest mówią: It’s a ball! It’s a toy train.
Prezentacja flash cards
Pokazując przedmioty narysowane na kartach obrazkowych (flash cards) nie musisz od razu pokazywać całego obrazka. Zakryj pół lub wykonaj szablon, który będzie odkrywał tylko część obrazka. Pozwól dzieciom zgadnąć zanim pokażesz całość, to świetna zabawa.
What’s this? Can you guess?
Książeczki, w których nie wszystko widać od razu to też okazja do zgadywania. Kryją pewną tajemnice jednocześnie budząc zainteresowanie. Nawet oglądane po raz dziesiąty budzą taki sam entuzjazm. Szczególnie polecam dla najmłodszych, 2- i 3-latków. Idealne do nauki kolorów, nazw zwierząt czy nazw zabawek.